Home FREDERICIA Åbent brev: Hvorfor blev Bjørg valgt fra?
Åbent brev: Hvorfor blev Bjørg valgt fra?

Åbent brev: Hvorfor blev Bjørg valgt fra?

0

Kære Fredericia Musicalteater

I weekenden grinede jeg af vores prinsesse Isabella, som kækt og irriteret, for rullende kameraer, spurgte sin mor: “Er du helt væk?” I dag spørger jeg bestyrelsen og byrådet i Fredericia om det samme?? Jeg er mildest talt lidt rystet og forarget over dette drama, der udfolder sig lige nu i Fredericia. Da konkursen kom og lyset slukkede, var der en flok ildsjæle med Bjørg Gamst i spidsen, som nægtede at lade kulturen dø. De spillede en række vellykkede koncerter og den lille gruppe af nogen af de største talenter, som er kommet ud af akademiet og har tjent deres løn på teatret, blev under coronaen byens stemme midt i konkurs, corona og stilstand. Ingen har kæmpet for det teater som Bjørg. Hun er i min bog den eneste rigtige til den kreative del af ledelsen på det nyopståede teater. Derfor glædede det mig, at det var hende, som sad ved bordenden, da fugl Føniks skulle rejse sig af asken. En opgave hun har løst med bravur.

Bjørg er jo i virkeligheden billedet på det Fredericia Teater kunne. Selvfølgelig i samspil med akademiet. Det var den smukke historie om det lille sted, hvor de ansatte udgjorde en hel lille familie. Kunstnere af akademiets og teatrets egen avl, som funklede så flot på musicalhimlen. Det lille sted, som kunne løfte selv de største produktioner, fordi de gik de ekstra skridt, der skulle til for hinanden og for stedet. Fordi de var der for hinanden og løftede i flok.

Men her er det så at filmen fuldstændig knækker for mig og mange andre….  Og som den lille dreng i “Kejserens nye Klæder”, som havde gennemskuet at kejseren var nøgen, mens ingen andre ville se eller sige det åbenlyse, så er jeg simpelthen nød til at råbe op. I havde en dygtig og engageret kronprinsesse i Bjørg som konstitueret chef. Hun var den naturlige aftager og stadig fra samme “familie”. Igen fra egen avl. Ingen ville det så meget som hende. Hun har selv stået på scenen. Hun ved hvad der skal til og hvad publikum vil have. Hun kender folkene og huset og ingen brænder mere for det, end hende. Det var hendes løfter og erfaring, som var en af hovedårsagerne til at Christiansborg ville lege med. Her laver i så et kæmpe selvmål, hvorved i dræber hele narrativet om det lykkelige sted med masser af sjæl. For i valgte hende fra da det gjaldt og tog en helt anden vej. Endda helt til Holland?? Hvordan kunne det blive det åbenlyse valg for jer? I gik om et gammelt dansk ordsprog siger “over søen efter vand”. Og uden, i min optik, at Bjørg har gjort noget som helst forkert. Hvad er det for et signal i sender til resten af familien og de nye kunstnere som er på vej? “I skal bare give den gas og gå den ekstra mil, men når det gælder, så dropper vi jer og vælger “eksperter” udefra”. Er det virkelig den måde i tror, at et lille sted som Fredericia Teater kan trække på investorer, kunder og ikke mindst kunstnere? Jeg kunne godt tænke mig at granske, om ikke nogen i den bestyrelse kendte den nye ledelse privat i forvejen? For hvordan ender man da ellers med en så lang fra egne breddegrader og forståelse af dansk musicalteater. Det her lugter da langt væk af nepotisme og gør det da umuligt at motivere Fredericia til at støtte op om det lille teater. For i gør jo ikke det, som er bedst for stedet eller byen. For så havde i ansat en talknuser til, sammen med Bjørg, at styre det nye teater sikkert videre.  Så havde i satset på dem, som allerede har bevist, at de kan og vil.

Og hvad så med fremtiden. Skal Fredericia, hvor man før både kunne se de store Disney produktioner og de lidt mindre og skæve ting, som Urinetown og Lizzie, nu kun være en mindre kopi af Tivoli og benhårdt satse på musicalversioner af alle de film vi alle elskede i 80´erne. Det var da fedt at se Rent, Dirty Dancing, Footlose, Fame og Ghost m.fl. og mega dygtige performere hele vejen rundt, men hvorfor så ikke gå i Tivoli. Eller sætte sig på et fly til London for næsten ingen penge og se de produktioner, som i så kan sætte op 2-3 år senere. Det der gjorde hele forskellen i Fredericia. Det der gjorde at i nåede det tårnhøje niveau, var ildsjæle. Folk der turde, ville og gjorde. Bevares..økonomien blødte til sidst, men det var sjælen der bar værket. Og med Bjørg ude af direktørstolen, vender i endegyldigt ryggen til alt det gode og bliver nu bare endnu et teater bygget i sten, tegl og træ. Men fundamentet, det i nu bygger videre på, tilsyneladende uden forståelse eller følelser for den arv der ligger bag, det er bygget af hjerteblod, mod og engagement. I river en firlænget stråtækket bindingsværksgård ned lige midt i Morten Korch land og bygger et huskompagniet hus. Og jo. Det bliver da sikkert et dejligt hus, men blottet for alt det smukke, estetiske og folkekære. Nu er teatret bare et hus.  Og det set fra min stol, er det da synd.

Så som en af mange trofaste kunder til rigtigt mange forestillinger på det teater, er jeg jo nød til virkelig at gå i tænkeboks nu og se indad. Og jeg håber, at mange andre også vil gøre det. For nok elsker jeg musicals og vil gerne se de dygtige kunstnere på scenen, men jeg har INGEN lyst til at kaste min penge i en forretning blottet for loyalitet overfor sine ildsjæle og kun har ligegyldige forestillinger som “Rent” på det fremtidige tegnebræt. Fredericia Teater bør gå forrest og ikke bare stille sig op i køen til alle de forestillinger, som de andre jo alligevel spiller. I skal turde, drømme og udvikle. Det var derfor Disney valgte jer til Aladdin. Kom nu til jer selv igen kære bestyrelse og byråd. Hold fast i sjælen og hold fast i Bjørg. Det skylder i os!

Mvh. Andreas Hougaard, musicalnørd.


Husk at følge os på http://www.YouTube.com/DanmarkCTV og via facebook!

Læs nyhederne mens de sker – på www.DanmarkC.TV