Danmarks Meteorologiske Institut varsler temperaturer på over 30 grader flere steder i landet de kommende dage. Derfor opfordrer Sydøstjyllands Politi borgerne til at udvise ekstra agtpågivenhed.
Når solen bager, rykker livet udendørs til havefester, koncerter og studentergilder. Politiet er i løbende dialog med det øvrige beredskab for at håndtere de udfordringer, den ekstreme varme kan medføre, og beder befolkningen om at tage ansvar for både sig selv og deres medmennesker.
”Høj varme ændrer vores adfærd, og derfor ser vi også situationer, hvor et øjebliks uopmærksomhed kan få alvorlige konsekvenser. Vi opfordrer derfor alle til at tænke sig om og tage de nødvendige forholdsregler, så både de selv og andre kommer sikkert gennem de varme dage,” siger politiinspektør Michael Weiss fra Sydøstjyllands Politi i en pressemeddelelse..
En af de største farer i sommervarmen er efterladte børn og dyr i biler. Temperaturen i en parkeret bil stiger lynhurtigt og kan på få minutter blive fatal, selv hvis vinduerne står lidt på klem. Politiet understreger vigtigheden af hurtig indgriben fra forbipasserende.
”Ser man et barn eller et dyr, som vurderes at være i fare i en varm bil, skal man reagere med det samme. Er situationen akut, skal man kontakte politiet på 112,” siger Michael Weiss.
Fest med omtanke og undgå brand
Sommeren byder på mange sociale arrangementer, hvor der indtages alkohol. Samtidig skaber tørken en forhøjet risiko for naturbrande. Myndighederne opfordrer til ekstrem forsigtighed ved brug af grill og ukrudtsbrændere. Ilden skal slukkes helt, før man forlader den. Også når det gælder alkohol, maner politiet til besindighed.
”De fleste sommerarrangementer forløber heldigvis uden problemer. Men vi oplever også, at alkohol kan være medvirkende årsag til vold, ulykker og utrygge situationer. Vis hensyn, pas på hinanden, og lad bilen stå, hvis du har drukket alkohol,” siger Michael Weiss.
Husk at hjælpe de ældre
I takt med at termometeret stiger, opfordres borgerne til at drikke rigeligt med vand og holde øje med svage og ældre medborgere, som ofte rammes hårdest af heden. Man bør desuden huske at medbringe vand på længere køreture.
”Vi har i Danmark en stærk tradition for at passe på hinanden. De kommende dage opfordrer vi borgerne til også at have øje for ældre familiemedlemmer, naboer og andre, som kan have brug for lidt ekstra hjælp i varmen. Det kan være så enkelt som et telefonopkald, hjælp til at handle eller et kort besøg,” lyder det fra politiinspektøren, der runder af:
”Vi ønsker, at alle får nogle gode sommerdage. Med omtanke og ansvarlig adfærd kan vi sammen være med til at forebygge ulykker og skabe tryghed – også når temperaturen når helt op over 30 grader,” siger Michael Weiss.
Sydøstjyllands Politis gode råd
Efterlad aldrig børn eller dyr alene i bilen – heller ikke i få minutter.
Drik rigeligt med vand, og medbring gerne vand på længere køreture.
Nyd sommeren med omtanke, og undgå at lade alkohol føre til konflikter eller farlig adfærd.
Sæt dig aldrig bag rattet, hvis du har drukket alkohol.
Udvis stor forsigtighed ved brug af grill, bål og anden åben ild.
Se gerne til ældre familiemedlemmer, naboer og andre, som kan have brug for en hjælpende hånd.
Ring 112, hvis der opstår en akut situation, hvor mennesker eller dyr er i fare.
Kilde: Sydøstjyllands politi