Kultur

Pressemeddelelse: Talentfuld kostumier bringer historien til live på Teater Malstrøms ’Othello’

Af DanmarkC TV - tv@danmarkc.tv

30-årige Karina Tranholm Lyk skal lede de 10 dygtige syersker på Teater Malstrøms systue den kommende måneds tid frem mod premieren på Othello 28. juni. Opsætningen, der kun spiller 3 dage på Det Bruunske Pakhus, er den afsluttende forestilling for teatrets talenthold ’Talentfabrikken’.

Karina, der er uddannet skrædder og designteknolog, stod i foråret bag nogle af de store kjoler, der var med i succesforestillingen ’Burlesque’. Hun har fået blod på tanden, og er nu klar til selv at tage styringen på kostumeproduktionen til det kendte Shakespeare-stykke.

Karina uddyber: ’Mit arbejde med at designe kostumerne har været meget intuitivt, når instruktør Michael Hansen har beskrevet karaktererne for mig. Jeg prøver at se karakteren for mig, og arbejder med kontrasten mellem Shakespeares tid og det moderne. Nu er det unge skuespillere på mellem 18 og 22 år, så jeg har indarbejdet noget mere upoleret, råt og ægte i kostumerne’.

Fascineret af skurke
Aalborg-pigen tilbragte sin studietid i Sønderborg, og flyttede til Fredericia for 6 år siden, da kæresten fik en læreplads i Taulov. Til daglig arbejder Karina på Kentaur, der producerer arbejdstøj.

Karina fortæller, at hun altid har været mest fascineret af skurkene. Othello byder på en spændende én af slagsen, for som hun siger:
’Jago er en meget flamboyant karakter, der veksler mellem det feminine og det maskuline. Han skal udtrykke så mange forskellige ting – uhygge, kontrol og ro, når han er alene. Til gengæld er han mere kaotisk og larmende sammen med andre mennesker. Udfordringen for mig har været, at det samme kostume skal kunne bære begge facetter af hans personlighed’.

De andre karakterer repræsenterer ifølge Karina hver deres personlighedstræk – Othello er passioneret og stærk, men udvikler bitterhed og en kold facade undervejs, hvor Desdemona udtrykker uskyld og godhed.

En holdindsats
Mens de seks skuespillere er ved at være klar til at lave gennemspilninger de sidste tre uger før premieren, er systuen lige gået i fuld produktion. For Karina fylder det store arbejde, der ligger forude, meget i hovedet om aftenen, men når hun så vågner om morgenen, kan hun overskue processen igen. Her fremhæver hun, at holdindsatsen har stor betydning:

’Vi kender heldigvis hinanden efter det store kostumearbejde på Burlesque, så vi kan udnytte hinandens kompetencer, og komplementerer hinanden godt. Det gør, at vi kan løfte opgaven i fællesskab’.

Det er kostumerne, der trækker
Det har altid ligget i kortene, at Karina skulle være skrædder. Som barn klippede Karina alt muligt i stykker og syede nye ting af det. Det var ikke altid hun fik lov, men moren tilgav det, for som hun sagde, skulle man have lov at blive til det, man kunne tænke sig.

Indtil for nylig have hun leget med tanken om at arbejde på en modevirksomhed. Men efter de gode erfaringer fra Teater Malstrøm begynder kostumer for alvor at trække i hende, da de rummer både eventyret og historiske elementer. Et firma som Angels i London, som laver kostumer til film, kunne være et godt bud på fremtidig arbejdsplads, men Fredericia Teater var bestemt også en mulighed, hun ville gå efter.

Faktaboks
Shakespeares stykke Othello har været grundlaget for mange operaer, film og litterære bearbejdelser. Verdis opera Othello er den meste kendte, og Teater Malstrøms er den allernyeste.
Stykket har givet navn til lagkagen, da den mørke chokoladeglasur på toppen af lagkagen minder om Othellos mørke hudfarve.

Spilleperiode: 28. 29. og 30. juni. Alle dage kl. 19.30
Spillested: Det Bruunske Pakhus, Kirkestræde 3, Fredericia
Arrangør: Teater Malstrøm
Længde: ca. 2 timer inkl. pause
Billetter: Billetter til alle Teater Malstrøms forestillinger i 2018 kan købes på billetten.dk eller på Fredericia Bibliotek. Billetsalget er i gang. Billetprisen på Othello er en del lavere end de øvrige forestillinger, da det er en elevforestilling.

Talentfabrikken støttes af Kulturregion Trekantområdet