Kvinder viser kunst i Kulturcenter Kongensgade 111
Så slår Fredericia Kunstforening atter dørene op til en spændende udstilling. Denne gang af de to kvindelige kunstnere maleren Malene Hammershøj og skulptøren Lone Osmann.
Men hvem er så de to kvinder?
Malene Hammershøj er såmænd ingen ringere end Franks Hammershøj yngste datter, der kom til verden i 1967. At de kunstneriske gener nedarves i slægten gennem generationer er ikke noget særsyn, hvilket også er tilfældet her idet den verdensberømte kunstmaler Vilhelm Hammershøi, var fætter til Malene Hammershøjs oldemor. Sådan hænger dét sammen. I al beskedenhed omtalte Frank Hammershøj ofte sig selv som ”den billige Hammershøj”.
Som voksen forsøgte Malene længe at undertrykke lysten til at male billeder. For det første mente hun, at der var malere nok i familien, for det andet ud fra det fornuftige ræsonnement, at indkomsten fra fast arbejde er mere sikker end kunstnerlivets lunefulde tilskikkelser. Men hun kunne ikke holde trangen nede. Hendes kunstneriske kreativitet brød igennem som et vulkanudbrud, og hun blev kunstner på fuld tid.
Malene Hammershøj maler for sin egen skyld, simpelthen fordi hun elsker det. Malerierne kalder og motiverne trænger sig på! Ligesom i faderen Frank Hammershøjs billedunivers er hendes afsæt det abstrakt koloristisk med en forkærlighed for de pariserblå og umbra nuancer. Et silhuet af en fugl, et ansigt i profil eller måske en hest i fuld fart giver modspil til de abstrakte felter og sætter fantasien i gang.
Lone Osmann har nok knap så fine aner at bryste sig af, men har til gengæld arbejdet med skulpturer det meste af sit liv, hvor bl.a. billedhuggeren Keld Moseholm har været hendes læremester udi de tekniske færdigheder omkring bronzestøbning. Derud over har hun suppleret sine færdigheder med kurser på Århus Kunstakademi,
Modellerne er primært mænd, kvinder og børn. Hendes skulpturer har et tidløst klassisk udtryk, hvor ømheden overfor modellen formidles videre til betragteren. Om det fortæller Lone Osmann:
”Mennesket er mit foretrukne motiv og modellen er en afgørende faktor for skulpturen. Jeg har i mange år arbejdet efter model. Som skulptør kommer man meget tæt på modellen. Faktisk træder man ind i modellens intimsfære, når man tager mål. Målepinden er et uundværligt redskab i processen. For at bevare tilliden model og skulptør imellem er det vigtigt at fastholde et bestemt princip: Nok se, men ikke røre! Det er et princip jeg er stolt af at have fastholdt igennem alle de år, jeg har arbejdet med model.”
Fredericia Kunstforening inviterer til fernisering fredag den 6. marts 2015 kl 17.00, hvor kunstnerene vil være til stede og parat til at svare på spørgsmål. Alle er velkomne