Debatten om ledelseslønninger i Fredericia Kommune kører højt, forståeligt

Debatten om ledelseslønninger i Fredericia Kommune kører højt, forståeligt

Læserdebat af: Poul Rand, byrådskandidat KV25, Liberal Alliance Fredericia

Debatten om ledelseslønninger i Fredericia Kommune kører højt, forståeligt. Det lyder dramatisk, når man hører, at 19 ansatte i en mindre kommune får over én million kroner om året. Men før vi begynder at tale om “frås” og “magtarrogance”, skal vi lige finde fodfæste i virkeligheden.

Løn skal stå mål med ansvar. Kommunal topledelse er ansvar. Det handler ikke om prestige og kaffeautomater, det handler om at sikre, at budgetter overholdes, at personale har støtte, at borgerne får den service, de har krav på. Uden stærk ledelse risikerer vi, at frontmedarbejdere overlades til kaos, og at skattekronerne bruges ineffektivt.

Problemet er ikke, at nogle tjener en høj løn, det gør topleder i det private, de får som fortjent, lever de ikke optil forventningerne så? Problemet i det offentlige opstår, hvis der ikke følger ansvar, effektivitet og resultater med den løn. Det er dér, vi som politikere skal være skarpe og stille krav. Med fokus på værdi for pengene.

Vi skal kunne tale om balancen mellem ledelse og medarbejdere, det er sundt. At færre ledere automatisk giver bedre velfærd, er politisk lydtapet, ikke en realistisk løsning. Dårlig organisering og uklare ansvarsforhold koster langt mere både menneskeligt og økonomisk.

I stedet for at bruge symbolpolitik og løn-shaming, bør vi bruge kræfterne på at få hele organisationen til at fungere bedre, fra top til bund. Det betyder mindre bureaukrati, mere frihed til frontpersonale og ledere, der har både kompetencer og mod til at tage ansvar.

DF’s Sune Nørgaard vil vende pyramiden på hovedet. En forfejlet teknik. Det handler om at sikre, at den står solidt, så den ikke vælter i blæsevejr.

Fredericia fortjener ledelse med kvalitet, medarbejdere med frihed og politikere, der tør prioritere effektivitet over populisme, med frihed, fakta og fornuft.

Formålet med debatsektionen på DanmarkC TV's hjemmeside er at fremme en åben, informativ og respektfuld dialog om emner af offentlig interesse. Vi opfordrer til, at du deltager aktivt og bidrager til debatten. For at sikre et godt debatklima for alle, bedes du overholde følgende retningslinjer:

1. Formål og Indhold:

  • Debat og argumentation: Debatindlæg skal have karakter af et velargumenteret indlæg, der belyser et emne fra en specifik vinkel.
  • Fokus på sagen: Hold fokus på emnet. Personangreb, beskyldninger eller irrelevante sidespor vil ikke blive publiceret.
  • Fakta og kilder: Underbyg dine påstande med fakta og, om muligt, kilder. Det er dog ikke et krav at henvise til konkrete kilder i selve indlægget.
  • Sprogbrug: Benyt et sagligt og respektfuldt sprog. Undgå bandeord, skældsord og stødende sprogbrug.
  • Ingen reklame: Indlæg må ikke indeholde kommercielle budskaber, reklame eller propaganda.

2. Format og Omfang:

  • Længde: Et debatindlæg må maksimalt fylde 2.500 tegn inkl. mellemrum. Redaktionen forbeholder sig ret til at forkorte indlæg, der overskrider denne grænse, eller at afvise dem.
  • Overskrift: Indlægget skal have en fængende og præcis overskrift, der afspejler indholdet.
  • Indsendelse: Indlæg sendes via den angivne formular på hjemmesiden eller til tv@danmarkc.tv

3. Publicering og Redaktionel Praksis:

  • Redaktionens ret: DanmarkC TV forbeholder sig ret til at redigere, afvise eller fjerne indlæg, der ikke overholder disse retningslinjer, eller som vurderes at være i strid med god presseskik. Dette inkluderer også indlæg, der er spam, vildledende eller på anden måde upassende.
  • Ansvar: Skribenten er ansvarlig for indholdet af sit indlæg. Det er vigtigt at have opbakning til de fakta, der fremlægges, selvom redaktionen bestræber sig på at fange eventuelle fejl.
  • Identifikation: Alle debatindlæg skal forsynes med fuldt navn på skribenten. Anonyme indlæg vil ikke blive publiceret.
  • Svartid: Vi bestræber os på at gennemgå indsendte indlæg hurtigst muligt, men der kan forekomme ventetid.

4. Kommentarer til debatindlæg:

  • Kommentarfeltet under debatindlæg er til for at skabe yderligere debat og dialog. De samme regler for saglighed og respekt gælder for kommentarer.
  • DanmarkC TV modererer kommentarer, og upassende kommentarer vil blive fjernet.
  • Vi ser frem til at modtage dine bidrag og en levende debat hos DanmarkC TV!
  • Har du spørgsmål til retningslinjerne, er du velkommen til at kontakte os på tv@danmarkc.tv